Nemám svatozář

24. května 2014 v 0:24 |  úvahy,poezie
Ve škole nás učí: Co tím chtěl básník říci? Spojujeme jeho slova s životem. Ale někdy to není fér. Básník (v mém případě- amatérský tvořitel) třeba jen seděl na okně a hleděl do údolí. Poslouchal kapky deště a v hlavě mu proudilo tisíce slov. Pár jich pochytal do své tvůrčí sítě a stvořil obraz atmosféry, která mu běžela před očima nebo doplnil to, co ho sužovalo, co by si přál, co je neskutečné. Poezie je krásná, každý ve verších vidí něco jiného. Proč bychom měli potlačovat naši fantazii a pocity a učit se bezduché analýzy z příruček Odmaturuj?

Tady a teď,
na okenní římse,
kočko, přeď,
ať už nedivím se.

Kapky deště,
zdobí moji tvář,
bohužel ale ještě,
nemám svatozář.

Nakláním svou hlavu
a natahuji ruce,
vyčuhuji z davu,
zaražena v půlce.

Vítr vane jižně,
a všechny moje dojmy,
odnáší tak svižně,
že zbydou jenom pojmy.


photography


 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 intreality intreality | Web | 24. května 2014 v 6:06 | Reagovat

Pravda, nás ve škole také učí analyzovat básně podle života autora. Někdy to snad sedí, někdy ne. Vždyť se nedá říct, že básník prožil, o čem píše, nebo to vyplývalo z jeho života. Spíše naše tvorba vychází z vnitřního přesvědčení, nebo touhy sdělit, co jsme nikomu neřekli. V básních zní i poklesky mysli vznešeně, v básních jsou snad ceněny. Umělec má nápady a myšlenky, ale mohou skončit pouze na papíře. Na druhou stranu, odkud pramení naše myšlenky? Ze života :)

2 Holka se slamákem Holka se slamákem | Web | 24. května 2014 v 9:24 | Reagovat

Taky nechápu, proč musíme přemýšlet o tom, proč napsal zrovna tohle atd. Některá tvorba je opravdu inspirována životem autora, ale často také ne. Já třeba píšu o atmosféře, nebo prostě skládám slova tak, aby co nejlépe vystihla mou myšlenku. Napsala jsi to moc hezky. Líbí se mi, jak se rýmuje a při tom tě rým nebrzdí v tom, co chceš říct. :)

3 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 24. května 2014 v 10:47 | Reagovat

Obloha je modrá.
Co myslí učitel? Obloha odráží rozervanost a depresi básníka, jeho těžký úděl a pesimistické pocity.
Co myslí básník? Obloha je kurva modrá!

Já tuhle taky napsala básničku o tom, jak nějaký chlap zabil a zakopal svou milenku, a to jen proto, že jsem venku slyšela, jak si nějaké děti nadávají do kurev a jedna jejich věta mi padla do rýmu. A nebo jsem napsala krátkou novelu o sebevraždě holky, která se zamilovala do gaye a nikdo nedokázal pochopit, že jsem nebyla v žádné depresi, ale že jsem během psaní chodila na brigádu, koukala na filmy, přecpávala se třešněmi a i při psaní samotném si psala ptákoviny s kamarádkou, s kterou jsme se pak společně smály. A když to takhle měl nějaký autor, co už zemřel třeba před padesáti lety, jak sakra může někdo vědět, jak se při psaní cítil, a navíc - koho to vůbec zajímá? Důležité je, že to napsal, ne proč to napsal.

4 Sarinka Sarinka | Web | 24. května 2014 v 14:31 | Reagovat

Pekne napísané :)

5 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 30. května 2014 v 11:57 | Reagovat

Báseň je... lepší vystižení asi pro ni nemám - půvabná :)
U té předmluvy souhlasím. "Co tím chtěl básník říci?" Já myslím, že existuje díla (především básně lyrické), kde třeba jejich autor o nich nepřemýšlel a prostě je napsal za sebou. Verš za veršem jakou měl náladu. Myslím, že naše vyučující v tom hledá moc logiky než je.

6 Karryanna Karryanna | E-mail | Web | 30. května 2014 v 14:02 | Reagovat

Hm… myslím, že autorka chtěla být lepší („ještě nemám svatozář“), obracela se k Bohu („natahuji ruce“), přestože si uvědomovala, že většina lidí se od víry odvrací („vyčuhuji z davu“), … dobře, asi ne :D

Jo, už jsem párkrát přemýšlela, kolik z těch skrytých významů, které nás naučili vidět, v díle skutečně bylo, a kolik jsme jich autorovi sami přimysleli. A nejšílenější je, když kvůli analýze díla lidi zapomenou žasnout nad jeho poetičností, zvukomalebností či čímkoli takovým.

7 Hubert Hubert | E-mail | Web | 30. května 2014 v 15:32 | Reagovat

Nejhorší je, když sám autor vyzradí o čem jeho dílo doopravdy je. Je mnohem lepší, když si za ním každý člověk najde to svoje.

Jak říká Márdi z Vypsané Fixy "Kdybych vám řekl, o čem ta píseň vlastně je, tak  umře."

8 Jano Jano | Web | 30. května 2014 v 15:43 | Reagovat

Pekné!
A veruže títo učitelia v básňach zvyknú nachádzať pekné bludy. Niekedy by sa autor priam v hrobe otočil.
No čo už, stáva sa, báseň je však pre človeka, nie pre skúšanie. Keď dostane študent kvôli básni guľu, je to podľa mňa prznenie odkazu autora.

9 Nikky Nikky | E-mail | Web | 1. června 2014 v 18:31 | Reagovat

Na toto si pamätám zo školy tiež...skúste porozmýšľať, čo chcel pán Botto tým povedať?
Čo ja viem, čo tým chcel povedať? Ale Žltú ľaliu viem odrecitovať skoro celú dodnes....prekrásna balada...
Básne podobne ako každé umenie by malo v človeku niečo zanechať a každý by to niečo mal precítiť inak. Podľa seba. Neexistuje na to šablóna. Podobne ako obrazy, niekto Picassa miluje, iný na jeho obrazoch nič nevidí. Znižuje sa tým hodnota jeho obrazu? Nie!

10 Lukáš Lukáš | Web | 21. června 2014 v 17:31 | Reagovat

náhodou je to pěkná veršovánka hele (vážně)

11 annox annox | Web | 15. července 2014 v 13:16 | Reagovat

Mám rád poezii, ale mým názorem je to, že každý vnímá určité dílo nějak jinak. Každý jsme jiný, jinak vnímaví a citliví a taky citliví na různé věci. Proto mi někdy trochu vadí ty analýzy z příruček o kterých píšeš, protože si myslím, že každý dokáže svůj názor a pocity z básně vyjádřit i jinak, než papoškouváním většinou subjektivního názoru někoho jiného. Každý má svůj názor, a žádný podle mě není úplně špatný ale zároveň žádný nemůže být stoprocentně správný.

12 sarush ef sarush ef | Web | 19. července 2014 v 15:34 | Reagovat

to je krásné..

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama