Proč číst klasiky?

16. května 2013 v 21:21 |  úvahy,poezie
Tak, dostali jsme za úkol napsat ve škole úvahu na téma: "Proč číst mrtvá díla mrtvých klasiků?"
Zítra odevzdáváme a já doufám, že dostanu jedničku, posuďte sami :)


Jednadvacáté století, dokonalá doba plná moderních technologií. Chodíme do školy a do práce a svět okolo nás vyspívá a my s ním. V rukou se nedrží knihy, v rukou se drží mobily, tablety a čtečky. U krbu si nečteme knihu, u krbu sledujeme televizi. Proč o tomhle ale psát a rozebírat problém, za který ani nemůžeme? V tomhle světě my žijeme, takový svět jsme si utvořili a v takovém světě je potřeba setrvat a žít dál.
Kdo je líný otevřít knihu a očima hladce klouzat po drobných písmenech, ať je líný dál. Pro nás ostatní, kteří už nějaké to dílko přečetli nebo mají aspoň tu chuť, pojďme se zaobírat otázkou: Kterým směrem se vydat? Máme číst Harryho Pottera, Pána prstenů, Hunger Games, či třeba Román pro ženy od Viewegha nebo poslouchat tatínkovy rady a jednou tu Záhadu hlavolamu prostě přečíst celou?
Toť otázka. Moderní literatura, jak už název napovídá je v módě, je aktuální, je z našich životů nebo je naopak s nádechem fantazie, jako již zmiňovaný Harry Potter nebo třeba příběh o dračích jezdcích Eragon. Dobře se to čte a ještě lépe se to chápe. Tahle literatura je všude okolo nás, a kdo o ní neví, není zkrátka v obraze.
Naproti tomu klasická díla z historie, kam už to naše století nemůže strkat pařáty, je zas o něčem úplně jiném. Mrtvá díla mrtvých klasiků? Pche. Jejich autoři nejsou mezi živými, ale to co po sobě zanechali, odkaz pro miliardy nových generací jako jsme my, to tu je s námi přece napořád, nemyslíte?
Rozhodně bych nikoho neosočila, když by neměl přečteného Robinsona Crusoa, Nadějné vyhlídky nebo by nevěděl, co se odehrává v Bídnících. Ale přece jen, proč se tomu tak bráníme? Vždyť klasiky si nečteme kvůli tomu, abychom se s tím vytahovali nebo pohrdali těmi, kteří je přečteny nemají. Čteme je proto, abychom poznali myšlení velkých autorů, abychom zjistili, jak se svět mění, abychom se sžili s některými hrdiny a především, aby se nám to líbilo a měli z toho hezký pocit.
Klasická i moderní literatura jde přece skloubit dohromady, ne? Můžeme číst obojí, a o to víc nás to obohacuje a utváří v nás nové názory a vzory, ty pak máme celý život.
Ať už čtete cokoli, čtěte to dál a nebuďte leniví. Nezapomeňte, že všechna díla jsou "živá". Chce to jen otevřít knihu a nahlédnout do nich.
 

10 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Beth Beth | Web | 16. května 2013 v 21:38 | Reagovat

fajn, super, mylím, že dostaneš za 1 :D mám rovnaký názor. nechcem vyzerať drzo, ale mrkla by si sa ja na môj blog?

2 jessamine-rose jessamine-rose | E-mail | Web | 16. května 2013 v 22:50 | Reagovat

povedala by som, že ten kto nečíta knihy, prichádza o veľa. Aspoň prostredníctvom knihy sa môžeme presunúť z tejto bežnej reality a na chvíľku žiť iný život, snívať a vytvárať si obrazy... :)
Je to krásne napísané a u mňa už jednotku máš :)

3 Janey Janey | Web | 16. května 2013 v 23:39 | Reagovat

Osobně knihy... nechci napsat, že přímo miluju, ale nejsem daleko. A přiznávám, že mám raději klasiky.
Problém není v době ale v lidech.

4 flutterdashie flutterdashie | Web | 17. května 2013 v 7:03 | Reagovat

Proč nečíst klasiky? Tedy pokud za něco stojí... Obdivuju každýho, komu se podařilo napsat knihu, ale někdy se dívám po "povinnce" a říkám si, jak z tohohle moh' někdo udělat klasiku? Vážně, některá ta "suprčupr" díla nestojí za zlámanou grešli.

5 kE kE | Web | 17. května 2013 v 8:45 | Reagovat

Já vždycky klasikou opovrhoval a jediné, co jsem přečetl k maturitě bylo Bylo nás pět a Malého prince... a můžu říct, že Malý princ je podle mě nejvíce přeceňovaná knížka na světě...

až po maturitě jsem začal celkově nějak víc číst a když jsem si přečetl, to co jsem chtěl z moderní, tak jsem se vrhnul dozadu na klasiku... Můžu říct, že třeba Dostojevskiho Hráč je super dílo, momentálně čtu třeba 1984 od Orwella, také neuvěřitelná věc... Na druhou stranu třeba Sbohem armádo byla šílená knížka, něco nudnějšího jsem snad nečetl.. já se pak ani nedivím, že se lidem do klasiky moc nechce, když ve škole musí číst povinně k maturitě právě třeba Sbohem armádo a třeba zajímavou Němou barikádu nemají v kánonou povinné četby.

6 mummy mummy | E-mail | Web | 17. května 2013 v 10:06 | Reagovat

Ako sloh do školy super, neviem, čo by som napísala na danú tému, pretože sama klasiku nevyhľadávam. V škole som síce všetku povinnú literatúru prečítala, čítanie mi problém nerobí, ale proste mám radšej súčasné knihy a pokiaľ možno, tak trochu odľahčené, čítanie považujem za relax :)

7 MAKY.OREL MAKY.OREL | E-mail | Web | 17. května 2013 v 10:51 | Reagovat

Já bych asi byla prostě pro úplně jednoduché rozšíření seznamu povolené povinné četby. Jediný, na kom to závisí, jsou chudáci učitelé, kteří pak všechny ty knížky budou muset znát, ale tak výcuc děje a poznámky si k tomu můžou udělat vždycky, aniž by si to museli pak nutně celé pamatovat z paměti. Lidi nejsou stroje... Tím spíš máme každý jiný vkus, takže pokud dostaneme na výběr - a ono by stačilo dát do povinné četby jen všechno to, o čem se učíme - pak si každý najde, na co má chuť, a pokud není vyloženě nečtenář, tak se nebude muset zoufale nutit.
Spousta klasických knih je skvělých a jejich díla mi dali nový pohled na svět a nové myšlenky a skutečně hodně mě obohatily. Ale kolikrát jsem se prostě nemohla se spolužáky shodnout na nějaké univerzální, která by se líbila všem. Takže prostě potřebujeme víc prostoru na výběr a až ho dostaneme, možná ubyde alespoň trocha těch nářků :)

8 Teeda Teeda | Web | 17. května 2013 v 17:44 | Reagovat

Vtip je v tom, že veškerá současnost navazuje na genialitu klasiků. Navíc - oni jsou ti, kdo jsou prověřeni staletími. To, že jsou stále tady, má své důvody. Jaké? Stačí si přečíst a víme.

9 Longr Longr | E-mail | Web | 3. června 2013 v 17:28 | Reagovat

Po dlouhé době se vrátím zase k blogu a narazím na nádhernou úvahu, s kterou plně souhlasím. Také si sem tam přečtu starou klasiku, jako Krakatit od Čapka, nebo Sbohem armádo. Konečně jsem odmaturoval a můžu si zase číst krásný články blogařů.

10 C.ind.ere.lla C.ind.ere.lla | Web | 17. června 2013 v 13:09 | Reagovat

Vzhledem k tomu, že jsem milovník klasiky, celkem se s tebou ztotožňuju. Nemyslím si, že by současná literatura byla špatná, je moderní v tom duchu, že následuje trendy - autoři píšou tak, jak se od nich čeká. A řada z těhle děl možná jednou taky bude klasikou. Pro nás mezi klasické romány patří Dickens, pro naše prapravnoučata to může být třeba Rowlingová. Literární kánony se mění, ne každý se do nich dostane. A pochopitelně že ti, co už v nich jsou, si to místo něčím zasloužili. Klasika je jeden z pilířů naší kultury, buďme rádi, že ji máme :)

11 Ravicu Ravicu | E-mail | Web | 17. června 2013 v 14:40 | Reagovat

Nádherný článek. Mluvíš mi z duše a se vším souhlasím ;)

12 Mavis E. Strix Mavis E. Strix | E-mail | Web | 17. června 2013 v 15:31 | Reagovat

Krásne napísaný článok, s ktorým musím neskutočne súhlasiť! Mnohokrát sa mi stalo, že klasické knihy boli omnoho, omnoho, omnoho lepšie ako tie dnešné upíro-vlkodlacké zamilované trojuholníky, ktorých sú plné kníhkupectvá.

Ja čítam klasiky moc rada, už len kvôli tomu, že sa aspoň na chvíľu dostanem preč z tohto zlého, mne nevyhovujúceho storočia a prenesiem sa niekam úplne inam, kde je vlastne úplne iné. Rada spoznávam situácie a možnosti, ktoré mali ľudia v daných dobách. To sa mi na klasikách páči najviac.

Tiež ma vie upútať taká tá nostalgia. Vždy sa zamýšľam nad tým - ako je možné, že to takto mohlo byť skutočne?

Taktiež musím chváliť samotných spisovateľov, pretože niektoré diela sú na dobu a podmienky, v akých boli písané, skutočne bravúrne!

Klasika je jednoducho nadovšetko a myslím, že by sa mala brať rovnako dôležito, ako napríklad spomínané fantasy, ktoré mám okrem iného tiež veľmi rada.

V súvislosti s týmto som si ešte spomenula - aktuálne majú žiaci základných škôl v literatúrach ukážky ako Džínsový denník a podobne. Načo? Ja osobne by som tam takýto druh literatúry ani nedávala. Zbytočne ich to zamotáva a aj tak sa nenaučia dokopy nič. Omnoho viac by som uvítala niečo tradičné. Pretože netuším, koho bude o takých 20 rokov zaujímať práve Džínsový denník.

13 Iritující blázen do gramatiky Iritující blázen do gramatiky | 17. června 2013 v 16:12 | Reagovat

Ahoj, je to bezva článek a promiň za opravy: konec druhého odstavce: čárka před nebo a tatínkovY rady.

14 Terka Terka | E-mail | Web | 17. června 2013 v 16:22 | Reagovat

Minulou neděli jsem četla Petra a Lucii od Romaina a to se mi docela i líbilo, problém je v tom, že se mi nechce do povinné četby válečné literatury. Remarque se sice četl taky docela dobře, ale často mi vadí potrhané listy v knize, apod., což se týká zejména knih v knihovně, protože třeba děda měl všechny knihy v perfektně zachovalém stavu :) ale to je taky rozdíl v tom, že v knihovně knihu drží za roky víc lidí.

Já preferuji populární, zejména pak thrillery a někdy i ty romantické, ale musejí mít nějakou zápletku a také by mě měli bavit číst :) zejména teda thrillery. Dneska jsem dočetla Napsáno krví od Andrei Kane, což je tak napůl thriller a tak napůl detektivní román + je do toho zamíchaná i romantika, takže od každého sousta trochu :)

A pak se taky snažím přelouskat povinnou četbu a jde to pomalu už jen kvůli tomu slovu POVINNÁ. Proč prostě nedají studentovi na výběr, co si chce přečíst a dávají to do kánonu četby sami? Letos jsme měli číst tak polovinu válečné literatury. Chápu, někoho to baví, ale mě zrovna moc ne.

15 Zoey Zoey | Web | 17. června 2013 v 17:16 | Reagovat

Bídníky a Robinsona jsme četli ve škole, já si je ale přečetla sama ještě hodněkrát. Eragona, Harryho, Pána Prstenů, Hunger Games, dokonce i Záhadu hlavolamu, to všechno jsem četla. Jsem velký čtenář, knížky prostě zbožňuju :)

16 Spisovatelka Spisovatelka | Web | 17. června 2013 v 17:21 | Reagovat

Knížky jsou úžasné, ale hlavně příběhy v nich, které nám můžou něco dát. A starší díla nám toho dají často víc, než moderní literatura Michala.W. nebo Lenky.L. :D Nebo padesát odstínů šedi. Nečetla jsem to, ani jedno, ale myslím, že tyhle knížky mi toho moc nedají.

17 Emm Emm | E-mail | Web | 17. června 2013 v 17:45 | Reagovat

Jednička s hvězdičkou! :-)
Já osobně se ničemu v literatuře nebráním.

18 Anne Eyre Anne Eyre | Web | 17. června 2013 v 19:12 | Reagovat

Jak už tu bylo zmíněno, tatínkovy rady (ty rady). Opatrně, u nás na gymplu se za hrubky strhává známka.
Jinak úvaha krásná, osobně přímo nenávidím českou literaturu (nevyslovuj přede mnou jméno Čapek!), ale jinak čtu cokoliv... Od Bídníků přes Janu Eyrovou a Větrnou hůrku až po toho Harryho Pottera. Nevraždím, když někomu nic neříká 24 601, ale na "Bídníci" reagovat slovy "Tak tenhle film jsem neviděla"... To je prostě moc. A to nemluvím o tom, že krom několika výjimek si podle mě ty filmy nezaslouží název Bídníci (viz. to cosi z roku 1998).
Takže souhlasím, každý by si měl nějakou tu klasiku přečíst, a nejen k maturitě.
Jinak bych si jště dovolila říct, že jde o celou sérii (nevím kolika-logii, asi tetra) Odkaz Dračích jezdců, Eragon, Eldest, Brisingr, Inheritance, pokud vím, ne jen o jeden příběh Eragon. Ale je to z doslechu, k těmto knížkám jsem se zatím nedostala (pořád půjčené, no. Nevýhoda malého města). ;)

19 Gil Gil | Web | 17. června 2013 v 22:51 | Reagovat

Že jo rozhodně jde skloubit :))) já jsem četla všechny díly Harryho Pottera i klasiky tak staré jako epos Rámájánu a já nevím co všechno :-D

20 Sentencia Sentencia | Web | 18. června 2013 v 8:15 | Reagovat

můj osobní názor je ten, že se každý k té klasice musí prokousat sám. Je jasné, že když puberťákovi řeknete: Tohle je velké dílo minulosti, to si musíš přečíst! tak si na truc nepřečte, bude k němu cítit odpor a radši sáhne po tom, co teď frčí. Já můžu obojí. Miluju Eragona i Harryho, ale problém mi nedělají ani ta klasická díla. Jak jsem ale psala - na ty musí člověk asi do jisté míry vyzrát a nějak k nim dospět.

21 es ef es ef | Web | 18. června 2013 v 9:29 | Reagovat

Souhlas.

22 without-problem without-problem | Web | 19. června 2013 v 10:58 | Reagovat

Musím říct, že jsem se naprosto zasnila. Přemýšlela jsem, jak by stejné polici mohli být Hunger games a Mohmoodyová nebo Twilight a Dickens. Knihy jsou knihy, to ano. Přečtu všechno, ale osobně mám radši klasiku...

23 Eduard Nud Eduard Nud | 27. června 2013 v 16:28 | Reagovat

Jo, prima. Já už se několik měsíců nudím u Jana Cimbury a mám to jako kouření. Začal jsem z nerozumu a teď se toho nedokážu zbavit. Číst klasiku je pěkné, ale proboha! Hlavně nečtěte knihy, které vás nebaví! Do toho se prostě nesmí nutit. A v loni v prosinci jsem zase trpěl u babičky. To taky. Ale myslím u Babičky.

24 Eduard Nud Eduard Nud | 23. května 2015 v 12:52 | Reagovat

Kdo nečte klasiku, je líný. Klasici už nežijí, ale jejich odkaz je tu mezi námi. Všechna díla jsou živá. Chce to jen nebýt líný a otevřít knihu.

No, děvče. Tak za tohle dostaneš jedničku s hvězdičkou a ještě pochvalu před nastoupenou jednotkou a rozvinutou zástavou. Ještě žes to dobrovolně přiznala, že je to kvůli známce.

25 Eduard Nud Eduard Nud | 31. května 2015 v 14:14 | Reagovat

Znovu jsem si přečetl článek a objevil dva postřehy. Zaprvé, jaképak miliardy nových generací? Za sto let se jich vystřídá pět, to jest za 12 000 let to bylo s bídou 600. Miliardy nových obyvatel, už hůře čtenářů, ale v žádném případě ne generací. Ale abych pouze nepeskoval. To je snad první článek bez urážky na nižší úrovni, kde autor nabádá čtenáře číst knihy, abychom poznali myšlenky autora a získali tím nové názory a vzory. Tedy ne žádné takové, abychom se naučili česky a pravopis, abychom se dostali na místa, poznali lidi a seznámili se z historií, které poznat ani nemůžeme a zejména, abychom zapomněli na realitu všedního dne. Teprve tady napsal někdo skutečnou podstatu literatury. Klobou dolů před takovým vyspělým a racionálním názorem.

26 Rony Rony | 23. června 2015 v 17:53 | Reagovat

[25]: Tady se někdo 3x zajímal o můj článek :D "Miliardy generací" se mi asi líbily, ale máte pravdu. Ale stejně je tam nechám. Nechci na mém starém psaní nic upravovat, je to hezky dětské.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama